Дизайн

Дизайн систем візуальної інформації : навч . посіб . / О. В. Чемакіна [ та ін.] ; Ф-т архітектури, будівництва та дизайну НАУ, Укр. наук.-дослід. ін-т дизайну та ергономіки, Приват . акціонер. т-во "Вищ . навч . закл . "Межрегіон . акад. упр . персоналом", Нац. ун-т харчових технологій. — Херсон : ОЛДІ-ПЛЮС, 2019. — 200 с.
У книзі досліджується розроблення науково-методичних засад зі створення систем візуальної інформації та методології дизайнерського проектування піктографічних інформаційних систем на основі уніфікації, модульності, трансформованості , естетичності знакових повідомлень; формування і впровадження засад з підвищення графічної культури відповідних фахівців.

Олійник О. П. Теорії та концепції дизайну : навч. посіб. / О. П. Олійник ; М-во освіти і науки України, Нац. авіац. ун-т. — Херсон : ОЛДІ-ПЛЮС, 2020. — 255 с.
У посібнику викладено основні теоретичні концепції дизайну ХХ ст. та надано коротку історію формування стилів. Для оволодіння навичками концептуального проектування і ознайомлення із стилем кожного дизайнера студентам запропоновано розроблення стилізацій і проектних завдань, різних за складністю і призначенням.
Живопис

Андрій Сагайдаковський. Декорації. Ласкаво просимо! [Образотворчі матеріали] : [вид. з нагоди виставки, 18 верес. – 2020 – 24 січ. 2021]. — Київ : Мистецький арсенал, 2020. — 216 с.
Видання присвячене творчості художника Андрія Сагайдаковського. У книжці репрезентується творчий доробок митця, його життєвий шлях та художній метод, що яскраво проявляються на виставці «Андрій Сагайдаковський. Декорації. Ласкаво просимо!».
Кіномистецтво

Сегер Л . Как сделать хороший сценарий великим : практ . рук. голливуд . эксперта / Линда Сегер ; пер. с англ. Юлии Агаповой. — 3-е изд. — М. : Манн, Иванов и Фербер, 2019. — 320 с.
Эта книга – о создании сценария: от замысла до финального воплощения. В ней описаны конкретные приемы, которые помогут выстроить структурированную, интригующую и продаваемую историю. Линда Сегер учит сценаристов, кинодраматургов, режиссеров и продюсеров, как хороший сценарий сделать великим. Редактирование – вот та магическая сила, способная вдохнуть жизнь в любой труд сценариста: плохой сценарий она сделает сносным, а хороший – великолепным.

Букс Дж. Н. Что такое фильм? = What is Film ? : [пер. с англ.] / Джулия Н. Букс. — Харьков : Гуманитар . центр, 2020. — 238 с.
В книге автор критически оценивает три философские доктрины реализма в фильме (прозрачность, иллюзионизм и перцептивный реализм) и отстаивает свою точку зрения, согласно которой фильмы являются креативными произведениями искусства. Исследуя современные фильмы, в частности, компьютерные анимационные фильмы и фильмы, изображения в которых созданы при помощи компьютерной графики, автор доказывает, что фильмы – это полноценные, креативные произведения искусства.

Ф р ейлих С . И . Киноискусство : теория и практика / С. И. Фрейлих . — М. : Академ . проект, 2015. — 555 с.
Один из крупных теоретиков российского кино С. И. Фрейлих создал целый ряд работ по различным аспектам киноискусства. В этой книге собраны избранные главы этих трудов, посвященные теоретическим основаниям создания и функционирования фильма, жанровой структуре киноискусства, проблемам сценарной, режиссерской, операторской и актерской профессий, различным направлениям и стилям в кинематографе.
Мистецтвознавство

Батаєва К. В. Візуальне від античності до постсучасності : навч. посіб. / Батаєва Катерина. — Київ : Кондор, 2020. — 241 с.
У посібнику проаналізовано історико-філософський та соціокультурний процес становлення візуальної парадигми від античності до постсучасності; виявлені особливості візуального світосприйняття людини за різних історико-культурних контекстів.

Мистецтво і культура міста : наукові діалоги : [кол . монографія] / [авт.-склад.: Анна Білик, Інна Яковець , Ольга Гуляєва, Юрій Лошков та ін. ; за ред. А. Білик, В. Сікорської ]. — Херсон : Гельветика , 2020. — 161 с.
Автори пропонують цілісне уявлення про місто, його культуру і мистецтво; формують і обґрунтовують теоретичне бачення певної проблеми. Монографія розрахована на широке коло читачів, які займаються дослідженням окресленої складної і актуальної теми, намагаються зрозуміти природу міста. Відроджено жанр діалогу.

Український мистецтвознавчий дискурс : кол . монографія / М-во культури та інформ . політики, Нац. акад. кер . кадрів культури і мистецтв ; [за заг . ред. В. В. Карпова]. — Рига : Izdevnieciba "Baltija Publishing ", 2020. — 370 с.
У колективній монографії розглядається сучасне осмислення процесу розвитку українського мистецтва, подаються матеріали наукових студій дослідників української художньої культури, результати експертних мистецтвознавчих досліджень творів мистецтва.

Пигулевский В. О Искусство и арт-практика / Виктор Пигулевский . — Харьков : Гуманитар . центр, 2019. — 201 с.
Автор рассматривает основные концепции и элементы искусства, отслеживая трансформацию его понимания от элитарных концепций к теории искусства как социального института. Главный предмет искусства – человек и его творческие возможности, следовательно, понимание искусства предполагает расширение познавательного горизонта. Эстетику манипуляции с объектами и действиями людей в самой действительности автор характеризует как арт-практику .
Музичне мистецтво

Черкасов В. Ф . Теорія і методика музичної освіти : навч . посіб . / Володимир Черкасов . — Київ : Вид. центр "Академія", 2016. — 239 с.
У посібнику розкрито основи теорії і методики музичної освіти, становлення й особливості педагогічних систем музичного виховання в Україні і світі, обґрунтовано специфіку уроку музики, принципи та методи музичного навчання, зміст сучасних інтерактивних музично-педагогічних технологій тощо.

Академічне хорове мистецтво України (історія, теорія, практика, освіта) : кол . монографія / М-во освіти і науки України, М-во культури України, Київ. нац. ун-т культури і мистецтв, Ф-т муз. мистецтва, Каф. акад. хор. мистецтва ; [ред.-упоряд . О. М. Лігус ]. — Київ : Ліра-К, 2020. — 219 с.
Колективна монографія орієнтована на розгляд проблем українського академічного хорового мистецтва з урахуванням історичної ретроспективи та сучасного стану розвитку вітчизняної музики. У колі уваги дослідників – маловивчені та недосліджені аспекти хорової справи в контексті еволюції української національної музичної культури. До збірки ввійшли як нові, так і видані раніше наукові й публіцистичні статті, які дотепер є актуальними.

Кавун В. М. Виховання молодого вокаліста. Сольний спів. Спів на еластичному диханні [Ноти] : [навч . посіб . з нотами : вокально-пед. репертуар] / Віктор Кавун. — Вінниця : Нова Книга, 2017. — 352 с.
На базі узагальнення роботи зі студентами-вокалістами і власного досвіду автор посібника викладає основний зміст побудови уроку вокалу, пропонує різні вправи та розспівки , а нотний додаток, який базується на кращих доробках у царині українських народних та естрадних вокальних творів, збагачує творчий репертуар співака високохудожніми зразками українського вокального мистецтва.

Дрожжина Н. В. Вокальне мистецтво естради: історія, теорія, практика : підручник для здобувачів ступеня магістра закл . вищ . освіти культури і мистецтв 3-4 рівнів акредитації, спец. 025 "Муз. мистецтво", спеціалізації "Муз. мистецтво естради" / Наталя Дрожжина ; М-во освіти і науки України, Харків. нац. ун-т мистецтв ім. І. П. Котляревського. — Харків : [Естет Принт ], 2019. — 335 с.
Вивчення загальних та спеціалізованих проявів вокального виконавства естради, різноманітних аспектів історії, теорії, методики та практики вокального виконавства дозволило обґрунтувати комплексну дисципліну, яка базується на поєднанні складових компонентів вокального естрадного мистецтва та розкриває специфіку вокального виконавства в системі музичного мистецтва естради як актуальну проблему виконавського музикознавства.

Громченко В. В. Духове соло в європейській академічній композиторській та виконавській творчості ХХ – початку ХХІ ст. (тенденції розвитку, специфіка, систематика) : монографія / В. В. Громченко ; НАН України, Ін-т мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського, Дніпропетр . акад. музики ім. М. Глінки . — Київ ; Дніпро : Ліра, 2020. — 302 с.
Монографію присвячено дослідженню духового соло в європейській академічній композиторській та виконавській творчості ХХ – початку ХХІ ст. У роботі висвітлено основні тенденції розвитку сценічно-одноосібного виконавства на духових академічних інструментах від Античності до початку ХХІ століття включно, визначено специфіку та здійснено систематику сценічно-індивідуальної духової практики соло в академічній музиці ХХ – початку ХХІ століть.

Гладких А. В. Методика гри в ансамблі духових інструментів : навч.-метод . посіб . / [авт.-уклад. А. Гладких]. — Харків : Лідер, 2020. — 97 с.
В навчально-методичному посібнику на базі музично-педагогічної науки та практики викладені основні напрями роботи над музичною виразністю в ансамблі духових інструментів.

Яропуд З. Колядки, щедрівки, духовні піснеспіви [Ноти] : для мішаних та однорідних хорів : навч.-репертуар . посіб . / Зиновій Яропуд . — Вид. 2-ге, доопрац . і допов . — Вінниця : Нова Книга, 2016. — 212 с.
До репертуарного збірника увійшли вибрані колядки, щедрівки та духовні піснеспіви , аранжовані для мішаних і однорідних хорів.

Використання довідкових матеріалів з музичної грамоти : метод. рек. для вищ. навч. закл. культури і мистецтв І-ІІ рівнів акредитації / М-во культури України, Держ. метод. центр навч. закл. культури і мистецтв України ; уклад. С. П. Поляковська. — 2-ге вид. — Вінниця : Нова Книга, 2020. — 42 с.
У довідкових матеріалах в стислій конспективній формі викладені основи музичної грамоти, на яких базується вивчення музично-теоретичних дисциплін.

Баян на концертній естраді [Ноти]. Вип. 12 / редкол .: А. Семешко [та ін.]. — Вінниця : Нова Книга, 2017. — 40 с.
Поповнення концертного репертуару для виконавців (баян) і студентів вищих навчальних закладів культури і мистецтв ІІІ-І V рівнів акредитації.

Шабанова Т . Д . Драматургия в джазе [Ноти ] : учеб.-метод . пособие / Татьяна Шабанова. — Винница : Нова Книга, 2018. — 123 с.
Внимание автора сконцентрировано на методе построения импровизационной композиции и средствах ее воплощения. Поскольку метод, изложенный автором, является универсальным, данное пособие может использоваться музыкантами-инструменталистами, вокалистами, а также аранжировщиками и композиторами.

Ревуцький Л. М. Симфонія № 2 [Ноти] : перша редакція (1927) / Левко Ревуцький. — Київ : Муз. Україна, 2020. — 183 с. — Вид. підгот. за підтримки Укр. культур. фонду.
Партитуру Симфонії № 2 визнано видатним явищем сучасності, заснованим на джерелах українського мелосу. Доля текстової першооснови була трагічною – ноти згоріли наприкінці 1928-го під час пожежі в Київській філармонії. Композитор лише в 1939–1940 роках поновив / реконструював із пам’яті партитуру.

Музична естрада. [У 4 т.]. Т. 2 : словник персоналій / [авт.-уклад. В. Откидач ]. — Харків : Лідер, 2020. — 439 с.
У словнику подано імена продюсерів, співаків, композиторів, поетів, інших персоналій під кутом зору функціонування музичної естради, джазу, рок- та поп-музики.
При деяких статтях подано стислий бібліографічний опис джерел інформації в алфавітному порядку всіма європейськими мовами, видання самої особи або книжки про неї.

Музична естрада : бібліогр . покажч . / [авт.-уклад. В. Откидач ]. — Харків : Лідер, 2020. — 83 с.
Бібліографічний покажчик допоможе здобувачам вищої освіти естрадних спеціалізацій при вивченні курсів про історію, теорію та функціонування вітчизняної та світової музичної естради, в межах якої просліджуються процеси ґенези, становлення та розвитку естрадного мистецтва, популярної музики, всіх її стильових напрямів та відгалужень.

Лігус О. М. Українська фортепіанна музика XIX – початку XX ст. у контексті європейського романтизму : монографія / Ольга Лігус ; М-во освіти і науки України, М-во культури України, Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. — Київ : Ліра-К, 2020. — 222 с.
Монографія присвячена феномену українського романтизму як національного різновиду європейського романтичного стилю, який особливо яскраво проявився у фортепіанній музиці ХІХ – початку ХХ ст. У праці досліджується динаміка українського романтизму на прикладі еволюції найпопулярніших у той час фортепіанних жанрів: мазурки, вальсу, ноктюрна, елегії, пісні без слів та рапсодії. Твори цих жанрів, написані українськими композиторами на різних етапах романтичної епохи, розглядаються у порівнянні з відповідними жанровими зразками європейських романтиків.

Завісько Н. З. Гармонія. Ч. 2 : Хроматика : [навч . посіб .] / Завісько Н. З., Лемішко М. М. — Вінниця : Нова Книга, 2016. — 215 с.
Вивчення гармонії у посібнику «Хроматика » здійснюється на основі Мажоро-мінорної системи та її сучасних модифікацій. Подається коротка характеристика головних посттональних систем (додекафонія, нова модальність, пуантилізм та ін.). До кожного розділу пропонуються практичні вправи та зразки їх виконання.

Баркалова Л. Л. Конспект-довідник з теорії музики : [навч.-метод . посіб .] для учнів ст. кл. ДМШ, випусників та абітурієнтів (складений на основі екзаменц . вимог з муз. грамоти для випусників ДМШ та абітурієнтів училищ культури) / Баркалова Л. Л. — Вінниця : Нова Книга, 2018. — 56 с.
Стислий конспект лекцій з теорії музики, складений на основі екзаменаційних вимог з музичної грамоти. У відповідності до тем надаються нотні приклади.
Театр. Сценічне мистецтво

Сарабьян Э . Большая книга актерского мастерства : уникальное собрание тренингов по методикам величайших режиссеров. Станиславкий , Мейерхольд, Чехов, Товстоногов / [Эльвира Сарабьян , Вера Полищук]. — М. : АСТ : Прайм , 2019. — 789 с.
Перед вами – уникальное пособие , к нига , которая поможет на практике освоить опыт профессиональной подготовки под руководством великих режиссеров. Впервые под одной обложкой уникальные упражнения и авторские тренинги Константина Станиславского, Георгия Товстоногова, Всеволода Мейерхольда и Михаила Чехова .

Боднарчук О. Как создать грандиозное шоу. Ч. 1 : [учебник] / Олег Боднарчук. — Киев : Так, 2020. — 359 с.
К нига-учебник, впервые предлагающая системный подход к современному осмыслению профессии режиссера шоу, а также обратную связь с автором. Изучив книгу, вы повысите свой профессиональный уровень и измените подход к созданию шоу. Учебник сочетает новые теоретические знания в сфере постановки шоу с десятками тысяч часов профессионального опыта автора и его коллег, а также анализ кейсов в сфере современного искусства шоу. На основе этих знаний автор делает попытку создать новую методику обучения молодых творцов в сфере шоу.

Семенко Л. І. Вінницький театр у свічаді історії (1910-1944) : [монографія] / Лариса Семенко, Олександр Логінов ; Вінниц . обл. краєзнав . музей. — Київ : Центр ДЗК, 2019. — 535 с.
Монографія розповідає про перший етап історії Вінницького міського театру з часу його будівництва (1910) до руйнування (1944). Публікацію підготовлено на основі архівних документів, більшу частину з яких вперше введено до наукового обігу, мемуарної літератури, кореспонденції вінницьких та столичних часописів першої половини ХХ ст. Особливу увагу надано періодам активізації українського національного життя у роки Визвольних змагань 1917-1921 рр. та культурного відродження 1920-х рр.

Білик А. Театрально-драматична антреприза Одеси : [монографія] / Білик Анна, Степанова Галина. — Херсон : Гельветика , 2019. — 183 с.
У монографії відбито історію драматичної антрепризи Одеси. Автори проаналізували діяльність українських театральних колективів, а також творчість провідних антрепренерів (М. Милославського, М. Соловйова, О. Сибірякова, М. Багрова), чиї здобутки виявилися найбільшими у становленні та розвитку приватного театру в Одесі. Робота ґрунтується на архівних матеріалах, численних публікаціях у газетах і журналах XIX – поч. XX ст.

Юдова-Романова К. В. Образно-технологічні засоби презентації сценічних мистецтв: сторінки історії : монографія / Катерина Юдова-Романова ; М-во освіти і науки України, Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. — Київ : Ліра-К, 2020. — 359 с.
У монографії узагальнені наукові дослідження та практичний досвід створення у сценічних мистецтвах просторової образності шляхом використання технологічних засобів. Розглядаючи сценічний простір як певну локацію, в межах якої відбувається матеріалізація задуму сценічного дійства та процес його сприйняття глядачем, авторка комплексно в історичному контексті від витоків до теперішнього часу наскрізно досліджує еволюцію технічних засобів організації та оформлення цього простору.
Хореографічне мистецтво

Онищенко Л. Г. Бальний танець ХХ століття : метод. посіб . / Онищенко Л. Г. — Вінниця : Нова Книга, 2018. — 35 с.
Автор знайомить з історією виникнення бальних танців та особливостями їх виконання, ділить їх на окремі групи і надає кожній групі коротку характеристику. Бальний танець розглядається як складова частина подальшого розвитку історико-побутового танцю, масового танцювального мистецтва, а також як база для розвитку спортивного бального танцю.

Павло Вірський : [життєвий і творчий шлях] / [упоряд .: Ю. В. Вернигор , Є. І. Досенко ]. — Вінниця : Нова Книга, 2012. — 320 с.
У цій книзі упорядниками зібрані фото- і документальні матеріали, надані учнями і послідовниками Павла Павловича Вірського. У книзі висвітлено основні етапи становлення надзвичайного таланту Вірського. Представлено колектив Заслуженого академічного ансамблю танцю України ім. П. Вірського і створені ним шедеври української хореографічної культури.

Чепалов О. І. Хореологія : статті та лекції / Олександр Чепалов ; М-во освіти і науки України, Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. — Київ : Ліра-К, 2020. — 228 с.
У навчальному виданні зібрано базові роботи з хореології (теорії танцю) професора Олександра Чепалова. Його статті та лекції з хореології відображають складний процес теоретичного пізнання мистецтва танцю. Вони засновані на передових методах аналізу зразків хореографічного мистецтва та вивчення його стильової еволюції у плині епох. У додатках наведено тематику робіт аспірантів О. І. Чепалова – представників його хореологічної школи та короткий глосарій дефініцій хореології.
Художня фотографія

Бернар-Ковальчук Н. Харківська школа фотографії: гра проти апарату / Надія Бернар-Ковальчук . — Харків : MOKSOP, 2020. — 367 с.
Книга розкриває множинні джерела та експериментальний характер фотографічної творчості представників одного з найяскравіших феноменів українського сучасного мистецтва. В радянському андеграунді, під уламками імперії або на київських барикадах харківська фотографія вже більш як півстоліття відзначається іронією, критичним поглядом на медіум та колективною дією. Книга доповнена ілюстраціями та фрагментами з інтерв'ю, більшість яких публікуються вперше.
Художні промисли

Варивончик А. В. Художні промисли України: ґенеза, історична еволюція, сучасний стан та тенденції : монографія / Анастасія Варивончик. — Київ : Ліра-К, 2018. — 527 с.
У монографії узагальнено науково-теоретичні та методологічні підходи до вирішення досліджуваної проблеми; уточнено понятійний та предметний зміст ключових понять. Особливо цікавими та цінними є виявлені досліджені витоки поняття «промисли». Представлена ретроспектива «Укрхудожпрому» у контексті творчого досвіду, духовної культури українців. Висвітлюються питання етнічної самобутності, історії, сьогодення та майбутнього українських художніх промислів у побуті та мистецтві як складової формування зацікавлення та підтримки суспільства.